در حال بارگذاری
کارشناس فناوری اطلاعات:

شبکه ملی اطلاعات برای ایران یک ضرورت است

شماره خبر : 1067 - https://asreatrak.ir/short/462yO

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: کشوری همچون ایران و برخی دیگر از کشورها که تحریم هستند، باید با تمرکز و سرمایه‌گذاری در کنار شبکه بین‌المللی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار دهند.

حبیب‌الله نامور، کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با اختلالات جهانی اینترنت طی روز گذشته گفت: دراین‌رابطه این سؤال پیش می‌آید که یک کشور باید تنها از ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و یا شبکه بین‌المللی برخوردار باشد و یا نیاز است هر دو ظرفیت را داشته باشد.

وی ادامه داد: در اتفاقی بی‌سابقه و خطای نرم‌افزاری بزرگی که رخ داد، باعث ازکارافتادن بسیاری از مراکز خدماتی وابسته به اینترنت و در نتیجه اختلال جدی در امورات جهان شد که یک ایراد بزرگ محسوب می‌شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: در رخداد پیش‌آمده کشور یا کشورهایی به یک سری منبع داده و یا سرور متصل بودند با این اختلال ازرده‌خارج شدند.

وی گفت: نکته قابل‌توجه این است که این کشورها باتوجه‌به اینکه دغدغه تحریم ندارند، ممکن است با این رخداد مدتی از سرویس جدا و سپس مشکل مرتفع شود.

نامور ابراز داشت: این در حالی است که کشوری همچون ایران و برخی دیگر از کشورها که تحریم هستند، باید با تمرکز و سرمایه‌گذاری در کنار شبکه بین‌المللی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار دهند که در صورت از دسترس خارج‌شدن عمدی و یا سهوی شبکه‌ها، شبکه داخلی غیرفعال نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گفتنی است شبکه بین‌المللی که در خارج کشور فعال است، در واقع شبکه ملی همان کشورها محسوب می‌شود که در واقع ما از شبکه ملی آن کشورها استفاده می‌کنیم.

نامور بیان داشت: به طور مثال مایکروسافت سامانه ملی آمریکا است که برای کشور ایران بین‌المللی و خارجی به‌حساب می‌آید، بنابراین آنها شبکه ملی خودشان را دارند که براین‌اساس راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برای ایران یک ضرورت تلقی می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی یادآور شد: کشورهایی همچون ایران که تحریم هستند و آسیب‌پذیری بالایی دارند، باید دو شبکه را دارا باشند، زیرا اگر روزی درگیر قطعی شدیم شبکه ملی را داشته باشیم تا کار متوقف نشود و در مقابل اگر نیاز به ارتباط بین‌المللی باشد محدود به شبکه داخلی نباشیم.

مصاحبه از آرزو رحمانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات